Ukens navn: Martin Andersen

Martin Andersen
Commercial Director
Amerikalinjen

Martin Andersen har nylig gått inn i rollen som Commercial Director for det største prestisjeprosjektet på Oslos hotellmarked – Amerikalinjen. Dette hotellet blir hovedstadens nye knutepunkt, med byens mest pulserende beliggenhet og en rik historiebok. Han sier at de skal vekke Jernbanetorget til live som et sted folk møtes og tilbringer kvalitetstid. Martin er født og oppvokst i Oslo, men har bodd de siste 16 årene i utlandet, hvor han har fått utdanning og arbeidserfaring fra noen av de mest ikoniske hotellene i Zürich, New York og Los Angeles. Ifølge ham selv føles det helt magisk å være tilbake i Norge, og han gleder seg til å bruke denne bakgrunnen til å bygge merkevaren Amerikalinjen.

Q: Hva består din arbeidshverdag av?

A: Jeg er ny i min stilling som Commercial Director på Amerikalinjen, og med kun ni måneder igjen til åpning av Oslos urbane boutique-hotell, gjelder det å finpusse konseptene, renskrive historiene, og fortelle verden om hotellprosjektet vi vet blir «second to none».

Q: Hva er det beste ved jobben din?

A: Ingen dager er like. I pre-opening-fasen gjelder det å knytte til seg gode relasjoner og erfaringer. Om man har åpnet ett eller ti hoteller, så er alle prosjekter ulike. Det beste med jobben er faktisk få snakke med gjestene, og la dem ta del i den unike reisen til Amerikalinjen.

Q: Har du noen du har sett opp til?

A: Jeg tror det er viktig å ha mange forbilder, hvor man kan ta med seg det beste fra hver, både i privat- og arbeidslivet. Med årene har jeg blitt ganske imponert over min far som gründer. I løpet av 20 år har han bygget et firma med over 40 ansatte. Det krever sterk rygggrad og masse tålmodighet.

Q: Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

A: Kontoret vårt er bare syv måneder gammelt, så det er ikke så mange tradisjoner ennå, men hver fredag kjører Wilhelm, som er vår direktør, i gang luftige og urbane beats, så man får lyst å danse weekenden inn.

Q: Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

A: Jeg har vært på endel tilstelninger da jeg jobbet i New York, men ble medlem først da jeg flyttet tilbake til Norge. Vi på Amerikalinjen syns det er veldig viktig at vi er medlem av HSMAI, med tanke på det sterke nettverket det representerer.

Q: Hva synes du er det beste ved HSMAI?

A: Frokostmøtene er informative, og en åpning for nye ideer. Jeg er også en sterk tilhenger av å feire de beste, og syns de årlige prisutdelingene er en viktig tradisjon for vår bransje.

Q: Er det noen aktiviteter eller tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

A: Syns de bør bare fortsette det gode arbeidet de gjør!

Q: Beskriv en perfekt helg for deg.

A: Ingenting er som kvalitetstid med familien, ved sjøen om sommeren eller på fjellet om vinteren. Helgen er skapt for tid med sønnene mine.

Q: Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

A: Fokusere på det positive som foregår i det norske samfunnet. Bruke den energien som bor i befolkningen til å bygge broer mellom kulturer og samfunnslag. Vi er et så lite land, relativt sett, at det burde være mulig for alle å finne sin plass.

Q: Hvordan vil noen som kjenner deg beskrive deg?

A: Energisk, utadvendt, og lidenskapelig.

Q: Hvor går neste reise privat eller i arbeid?

A: De to neste reisene går til Stockholm og London, for arbeid, og etter det kommer to private turer til Paris (bryllupsdag) og Berlin (Berlin Maraton).

Q: Har du noen spesielle hobbyer?

A: Jeg er veldig glad i å kjøre ski vinterstid, og da jeg bodde i California tok jeg opp surfing. Jeg har løpt seks maraton, så løping har vel blitt en hobby etterhvert.

Q: Om du var fanget på en øde øy, hva ville du tatt med deg, om du fikk velge én ting

A: Surfebrett, som sysselsetting og for å komme meg bort, når tiden var moden for det.

Q: Takk, har du ellers noe på hjertet?

A: Amerikalinjen åpner i mars 2019, og vi skal skape et magisk hotell, med 122 luksuriøse rom og suiter, hvor mat- og drikkeopplevelser vil bli «center of attention». Følg oss på @amerikalinjen på Instagram og Facebook, for å ta del i reisen vår mot åpning.

Foto: Martin Andersen, kommersiell direktør på Amerikalinjen. Fotograf: Magne Risnes.